Na svu sreću, posljednjih godina vlada trend ozelenjavanja tehnologija koje svakodnevno koristimo, ali i onih koje tek trebaju pronaći svoje mjesto pod suncem. Čak i Bill Gates ulaže u toalete koji će funkcionisati bez vode, a slavni glumac Leonardo Di Caprio već godinama vozi električni automobil i ima solarne panele na svojoj vili. Definitivno trend vrijedan praćenja. 

U posljednje vrijeme kao da smo preplavljeni vijestima u kojima nas mediji obavještavaju o održivim izvorima energije, pa ne čudi što su mnoge kompanije odlučile na vrijeme uložiti u “ozelenjavanje” svoje opreme kako bi kasnije profitirale na nižim troškovima proizvodnje, ali i doprinijeli zaštiti životne sredine. I dok neki rade sav taj posao zato jer je postalo moderno biti ekološki osviješten, većina ih ipak prije svega misli na brojne materijalne dobiti u budućnosti. Međutim, nije ni bitno zašto to rade, sve dok rade nešto pozitivno. Napredak na ovom polju vidljiv je čak i u arhitekturi, pa je najnovija vijest da su iz firme Elegant Embellishments napravili poseban materijal u vidu pločica koji smanjuje zagađenje zraka, odnosno upija onečišćenja kada se postavi u blizini auto-puteva ili na fasade zgrada. Osim što je korisna, ova vrsta materijala i lijepo izgleda, pa je u Meksiku planiraju postaviti na što više zgrada. Ima i onih koji rade na sličnim projektima jednostavno jer žele pomoći. Takvi su Melinda i Bill Gates – ili barem tako izgleda. 

Već duže vrijeme, osnivač Microsofta i njegova supruga upozoravaju na činjenicu da više od 2,5 miliona ljudi nema pristupa modernim toaletima, zbog čega, kao direktna posljedica toga, svake godine umire 1,8 miliona odraslih i djece od najnevjerovatnijih oboljenja kao što je obična dijareja. Kako klasične WC-ove sa vodokotlićima ne može koristiti čak 40% svjetskog stanovništva, jer nemaju vodu, struju, niti sisteme za pročišćavanje, Bill i Melinda Gates još su 2011. godine ponudili novčanu nagradu onome ko osmisli ideju za novu generaciju WC školjki koje ne moraju koristiti vodu kako bi funkcionisale. Prvu nagradu od 100.000 dolara pretprošle godine osvojio je kalifornijski Tehnološki institut za dizajn toaleta koji pomoću solarne energije prerađuje fekalije i od njih stvara elektricitet i vodonik, a treba naglasiti i to da su svi projekti ove vrste namijenjeni zemljama u razvoju. 

Evo i ostalih noviteta iz segmenta zelenih tehnologija koji su već u upotrebi ili će u skorijoj budućnosti biti.

Solarne ćelije na njemački način

Većina nas se pri spomenu Njemačke prisjeti Oktoberfesta ili pomisli na one baš nastrane i kvalitetne porniće. Međutim, to nije jedino bogatstvo ove organizovane države. U septembru prošle godine, iz nje je stigla vijest o novom svjetskom rekordu u pretvaranju sunčeve energije u električnu, do kojeg se došlo upotrebom najnovije solarne ćelijske strukture koja sadrži četiri solarne podćelije. Ovim potezom nokautirali su posljednji sličan rekord kojeg su postigli švicarski naučnici Saveznog instituta za znanost i tehnologiju materijala, a koji su prije godinu dana držali rekord od 20,4% u efikasnosti pretvaranja sunčeve u električnu energiju. 

Novi, njemački rekord je 44,7%, što je rezultat rada nekoliko udruženih institucija: Instituta Fraunhofer za solarne energetske sisteme, Soiteca, CEA-Letia i Helmholtz Centra iz Berlina. Koristeći se ćelijama napravljenim od više različitih vrsta materijala, pri čemu svaka od podćelija apsorbira drugačije talasne dužine solarnog spektra, koje su se ranije koristile u svemirskoj tehnologiji, naučnici su uspjeli postići takvu efikasnost. Ova tehnologija postavljena je u osamnaest država širom svijeta sa visokom stopom sunčanih dana, a među njima su, sasvim očekivano: Italija, Francuska, Kalifornija, te Južna Afrika. 

1/1

Jedno je sigurno: solarna tehnologija definitivno ne postoji zbog BiH. Procenat sunčanih dana kod nas je, izuzevši Mostar, jednak postotku delfina u Japanskom moru. Ono, ima ih, ali ulovit će ih i pojesti, pa ih onda dugo, dugo neće biti.

Brod na solarni pogon

Nijemcima nikad dosta ulaganja u obnovljive izvore energije, što i nije čudno s obzirom na to da su jedna od najaktivnijih zemalja članica Evropske Unije koji insistiraju na tome da im se u njihovim naporima u štednji energije pridruže i ostale članice. Ovog puta njemački inžinjeri napravili su zaista fenomenalan novitet: MS Turanor PlanetSolar brod, koji radi i pokreće se isključivo zahvaljujući solarnoj energiji. Da ne biste slučajno pomislili da jedan takav brod nema dovoljno kapaciteta za dalja putovanja, dopustite da vas uvjerimo u suprotno: ovaj div je za 585 dana završio svoj put od 60.000 kilometara, vrativši se na svoju početnu tačku od prije nekoliko mjeseci. Inače, maksimalna brzina ovog broda iznosi četrnaest čvorova, što je, preneseno u kilometre, oko 26 kilometara po satu, a zanimljivo je to što se za vrijeme oblačnih dana koristi energijom iz osam tona teških litijum-jonskih baterija. Težak 100 tona i opremljen sa čak 500 kvadratnih metara solarnih panela, ovog ljepotana pokreću dva električna motora ukupne snage 120 kW. 

I sve to bez i najmanje kapi utrošenog fosilnog goriva koje već decenijama predstavlja kamen spoticanja brojnim ekolozima i aktivistima za zaštitu životne sredine. Ovakav brod će najvjerovatnije biti upotrebljen za istraživanje osjetljivih eko-zona, što je i razlog zbog kojeg se firma PlanetSolar već povezala sa stručnjacima iz Ženeve kako bi zajedno istražili Golfsku struju i njen uticaj na promjenu globalne temperature.

Električna zvijer: neki novi motocikli

Prošle godine, u poznatom izložbenom salonu motora, Salon de la Moto u Parizu, prikazan je veoma zanimljiv novitet u vidu motocikla Wattman koji radi na baterijsko punjenje. S obzirom na to da i motori, kao i automobili, itekako zagađuju vazduh svojim ispušnim gasovima, ova vijest nije prošla neopaženo u svjetskim medijima. Dobro, osim u našim. Riječ je o proizvodu francuske firme Voxan Motors, teškom skoro 370 kilograma i futurističkog izgleda kojeg se ne bi postidio ni Judge Dredd. Ovaj čudovišni motor ima 200 konjskih snaga i radi zahvaljujući bateriji kapaciteta 12,8 kWh. 

Uprkos “kilaži”, ovaj Wattman postiže brzinu od 160 kilometara na sat u 5,9 sekundi! Međutim, ovo nije model namijenjen masovnoj proizvodnji, nego će se posebno praviti za svakog klijenta, što bi mu u budućnosti moglo samo povećati vrijednost. Custom made je ipak custom made – nema boljeg od toga. Dobar prijedlog za one koji imaju višak novca kojeg bi da ulože u nešto kreativno i beskrajno zabavno. Ništa nije kao vjetar u kosi na motoru...

Podvodni “zmajevi”

Sudeći po najnovijim vijestima, izgleda da ćemo, tačnije rečeno da će SAD, u skorijoj budućnosti dobiti podvodne “zmajeve” koji će efikasno iskorištavati snagu okeana i morskih struja kako bi proizveli električnu energiju. Riječ je o uređajima koji će plutati po površini vode, imati krila kao i platneni zmajevi, a imat će i turbine koje stvaraju energiju. Ideja potiče od američkog profesora strojarstva, Davida Olingera, poznatog i po tome što je zajedno sa svojim studentima na politehničkom Institutu u Worcesteru napravio vodenu pumpu za zemlje u razvoju, koja se također pokreće ovim uređajem. Podvodni zmajevi trebali bi funkcionisati na isti način kao i vjetrenjače koje pomoću strujanja zraka proizvode električnu energiju, samo što bi zmajevi radili sa morskom strujom.

Nakon što Olinger i njegov tim u januaru ove godine završe sa kompjuterskim modeliranjem kako bi utvrdili načine na koje bi se uređaj mogao ponašati, bit će izrađen finalni model samog zmaja koji će prije zvanične upotrebe biti testiran u specijalnim bazenima. Nakon njihove izrade i stavljanja u upotrebu, uređaji će biti privezani za plutajuće platforme i na taj način funkcionisati slično kao plutajuće mini-hidroelektrane. Još samo ostaje da se vidi kolika će biti dostupnost ovog proizvoda prosječnim građanima željnim stvaranja električne energije iz obnovljivih izvora.

Tricikli protiv fobije biciklizma

Startup kompanija imena Organic Transit iz Sjeverne Karoline prošle je godine počela promovisati nešto jako zanimljivo – solarni tricikl! Zaista, a mislili smo da njih voze samo trogodišnjaci ili možda još Herr Otto Flick iz serije “’Alo ‘Alo!”. Danas ova firma prodaje svog mezimca preko njihovog zvaničnog sajta. Međutim, cijena ovog tricikla zanimljivog imena “ELF” nije za šalu: košta paprenih 5.000 US dolara, a još jedna razlika u odnosu na tradicionalni tricikl jeste ta što je ovaj natkriven. Kako posjeduje bateriju, njegovi tvorci smatraju da je Elf idealan za ljude koji ionako svakodnevno putuju vozom na posao, tako da bi na posao mogli doći zahvaljujući baterijskom pogonu kako se ne bi znojili, pa na povratku kući iskoristili priliku za malo dodatnih aktivnosti i pedalirali natrag kući.

Ovo čedo na svom krovu ima solarni panel od 60 wati kako bi se triciklu prema potrebi mogla napuniti litijum-fosfatna baterija. Napunjena, baterija pokriva oko 48 kilometara, s tim da svako može putovati i dalje ako će stisnuti zube i koristiti pedale. Usput, sjećate se pedalina? Nisu bile baš nešto zabavne, zar ne? Crkneš od posla, a još se nisi ni približio obali. Kada se puni na suncu preko panela, bateriji treba osam sati da bi se napunila do pola, dok se na utičnicu napuni za samo dva sata. 

Kompanija nudi i mogućnost isporučivanja druge baterije za duža putovanja. Ta nadogradnja povećava cijenu tricikla za još 600 US dolara, pa vas sve na kraju dođe kao cijena polovnog automobila. Naravno, prednost ovoga artikla, da ga tako nazovemo, leži u činjenici što ne zagađuje vazduh, jer nema ispušnih gasova kao kod automobila, a tu je i prednost vježbe koja nam je svima prijeko potrebna. Jedno je sigurno: onaj ko ovo nabavi, neće imati više nijedan izgovor za nevježbanje.

Solarni avion

Elegantnog dizajna i vitak poput baletana iz Boljšoj teatra, Solar Impulse prvi je avion na svijetu koji za letenje ne koristi tradicionalno gorivo. Umjesto goriva, ova letjelica funkcioniše zahvaljujući svojim solarnim panelima, s tim da bateriju koristi za uzlijetanje, a u junu prošle godine provela je u zraku 21 sat, uspješno manevrišući od Dallasa do St. Louisa. Time je definitivno dokazala potencijal i opravdanost korištenja solarne tehnologije u vazduhoplovstvu. 

Solar Impulse je djelo Bertranda Piccarda (cool, kao kapetan Piccard iz Star Trek: Enterprisea) i Andréa Borschberga, koji ne samo da se bave aeronautikom, već su i doktori, inžinjeri i još štošta. Zato i ne iznenađuje da se ne namjeravaju zaustaviti samo na ovom jednom dužem letu, nego planiraju preletjeti čitavu Sjevernu Ameriku, izmjenjujući se pri tome, jer Solar Impulse je jednosjed. Inače, ova letjelica ima raspon krila skoro identičan onome od Boeinga 747, a proizvodi istu količinu energije kao mali scooter. 

Centri za podatke na metanski pogon?

Microsoft definitivno nije jedna od onih firmi koje se boje uložiti novac u nova istraživanja. To su po ko zna koji put i dokazali uzevši u obzir mogućnost korištenja ćelija za svoje data centre koji se napajaju metanskim gorivom, što bi eliminisalo nedostatke do kojih zna doći pri distribuciji električne energije, a doprinijelo bi i pouzdanosti energetskih zaliha.

Štaviše, ovaj potez doveo bi i do udvostručavanja efikasnosti u poređenju sa tradicionalnim dizajnom data centara, koji gube energiju kroz transmisiju i konverziju. Ovakve gorive ćelije, koje bi funkcionisale zahvaljujući metanskom gorivu, ispuštale bi znatno manje zagađenja, što je definitivno pomak nabolje u ovoj grani IT industrije. Istovremeno, očuvanju prirodnog okruženja dodatno bi pripomogli i time što bi koristili metan iz otpadnih voda. Iskreno se nadamo da će im ovaj eksperiment upaliti u bližoj budućnosti.