Sjetite se samo Blade Runnera, Petog elementa, Star Warsa... U njima su automobili davno nadišli sva ograničenja vlastite glomaznosti i izdigli se u nebesa. Vjerovatno nema tog ljubitelja naučne fantastike koji nije bar jednom pomislio kako bi dao posljednju čokoladu sa lješnjacima samo da se može provozati u jednoj od takvih lebdećih krasota. Da ne spominjemo činjenicu da smo svi mislili da će se takva tehnologija do sada već pojaviti – ako ne na Balkanu, a ono bar negdje na Zapadu. Međutim, mi se i dalje vozimo mileći po autoputevima, u vozilima čiji je "pogon" daleko od svake naučnofantastične ideje. I ne samo to: umjesto da nam ponude nešto novo, inžinjeri nam i dalje predstavljaju prevoz koji je puka varijacija na svima već dobro poznatu temu. Tako nam sada, kao nešto grandiozno i napredno, predstavljaju najnoviji projekat takozvane lebdeće željeznice u kojem su učestvovale brojne firme i organizacije, uključujući i NASA-u. Riječ je o SkyTranu, sistemu privatnih visećih vagona u obliku mahune za čiji je nacrt i postojanje zaslužan zračno-svemirski inžinjer, Douglas Malewicki.

Ne dajte da vas ovo "Sky" zavara. Ovaj transportni sistem daleko je od toga da se bukvalno poveže sa svojim imenom. Zapravo, radi se o još jednom sistemu željeznica koji bi bio malo izdignut iznad tla, u nivou zgrada, ali koji bi imao odvojene viseće kapsule umjesto klasičnog voza koji lebdi ili se kotrlja po šinama.

U SkyTran kompaniji, inače osnovanoj u Kaliforniji, kažu da bi ovakva željeznica trebala biti tiha i ekološka. Pa, naravno da bi trebala, kad će se, sudeći prema njihovim crtežima i simulacijama, nalaziti maltene u bližem krugu ljudskih domova. Ništa ljepše od toga da vam, nakon napornog dana na poslu, oko stana mile polulebdeći taksiji iz kojih vas posmatraju radoznale oči putnika.


SkyTranove kapsule će raditi pomoću linearnog elektromotora, a njegovu glavnu infrastrukturnu komponentu činio bi niz izdignutih pruga sa jednim "kolosijekom", koji bi kapsule pridržavao koristeći Maglev magnetnu tehnologiju koju je, recimo, Kina implementirala u svoj željeznički sistem.

Ovi vagoni moći će se naručiti preko smartphone aplikacija, a glavni cilj im je da zaustave saobraćajnu gužvu u gradskim i prigradskim naseljima. Trenutni model SkyTrana postiže brzinu od 72 km/h s tim da bi finalna verzija trebala dostizati brzinu od 240 kilometara na sat, a prvi klijent koji je ujedno i partner na projektu, firma Israel Aerospace Industries, izgradit će demonstracijski sistem u svom kampusu u Tel Avivu.

Međutim, jedno je izgraditi demonstracijski model, a nešto sasvim drugo izgraditi čitavu infrastrukturu potrebnu da bi SkyTran funkcionisao u gradovima. Projekat, naime, kasni sa implementacijom. Bummer.

http://www.skytran.us/

1/1