Srećom, ova igra nema nikakve veze s Pragyaparamitom i borbom njene familije protiv lokalnog moćnika Rajeva i šestorice njegovih visokih sinova od kojih su se najmanje dvojica beznadežno zaljubili u Pragyaparamitu. Banished će vas vratiti u djetinjstvo, u sjećanja na miris svježe pokošene trave, blato ispod noktiju, osinje gnijezdo pored poljskog WC-a i muhe koje slijeću na sirnicu. Valjda. Riječ je o simulaciji izgradnje i održavanja ruralne zajednice smještene u nekultivisano okruženje šuma i planina u kojima hranu valja uloviti, sudžuku napraviti, a materijal za konstrukciju proizvesti, budući da supermarketa nema ni na horizontu.  

Štaviše, ne da ih nema, nego ste za bogatiji i "brži" pristup resursima osuđeni čekati trgovca koji čamcem dolazi do vaše trgovačke luke (koju ste prije toga, naravno, krvlju i suzama izgradili) otprilike svake prestupne godine. A i tada možete biti sretni ako se imate čime mijenjati za MESO koje čamac donosi. Jer, bez MESA možete zaboraviti na prosperitetnu i zdravu populaciju koja će preživjeti širenje zajednice na više od 20 kuća. U pauzama između dolazaka putujućeg pijačara ostavljeni ste sami sebi i svojim sposobnostima preživljavanja u surovim uslovima, kakve god one bile.

Ali, hajdemo redom. Banished je djelo samo jednog developera, Lukea Hodorowicza, osnivača Shining Rock Software studija, za kojeg mu želimo da zaposli još mnogo talentovanih kolega ne bi li svi zajedno pravili čak i bolje igre od ove. Banished u pomalo ubuđali žanr mikromenadžmentskih simulacija donosi inovativnu gameplay mehaniku koja zaobilazi određene vještačke granice iz old school naslova i daje vam priliku da se fokusirate na čistu improvizaciju i preživljavanje. Za početak, stanovnicima nisu potrebne ceste da bi se kretali, nego to rade gacajući po kaljuži ako se već niste udostojili izgraditi im puteve. Ceste će im samo omogućiti da se brže kreću. Doduše, imajući u vidu koliko je efikasnost stanovnika bitna za njihovo preživljavanje, vjerovatno ćete im se odmah smilovati i narediti izgradnju normalnih puteva.

Dalje, radnicima upravljate kao i bilo kojim drugim resursom, fleksibilno ih usmjeravajući na određene zadatke putem podjele poslova. Na taj način, ako želite farmere zimi preusmjeriti na obradu kamena i izgradnju mostova, samo naprijed, a ukoliko imate viška određene vrste resursa, možete smanjiti broj zaposlenika u zgradi za njegovu proizvodnju. Također, radionice za prikupljanje resursa koji zavise od ekosistema (drvo, divljač i sl.) imaju zonu djelovanja, tako da trebate unaprijed razgledati mapu i pažljivo isplanirati kako i gdje ćete se širiti, a gdje postaviti samoodržive radionice. Ukoliko posječete svu šumu oko sebe, ne samo da ćete ostati bez cjepanica za grijanje i doći u opasnost da vam se stanovnici posmrzavaju, nego ćete eliminisati mogućnost lova životinja, što će se loše odraziti na zdravlje populacije i njenu mogućnost pravljenja tople kožne odjeće. Isto važi i za travara koji je ljekovito bilje u stanju pronaći samo u starijim, takoreći netaknutim šumama. Ovo je samo najprostiji vid isprepletenosti različitih gameplay mehanika i aspekata razvoja zajednice, a kada dogurate do većeg sela kojem trebaju crkva, groblje, škola i druge naprednije institucije i usluge, možete ostati bez svega što ste napravili ukoliko  vas zadesi neka prirodna katastrofa – recimo, tornado.

Pošto veliki dio Banishedovog šarma leži u otkrivanju svih začkoljica razvoja komune, a i da se recenzija ne bi pretvorila u enciklopedijski vodič, skrenućemo vam pažnju samo na par osnovnih detalja kako ne biste zaginuli u roku deset minuta te doživjeli "Što ne jedu, vidi kolike su tikve?", "Šta će vam tolika djeca?" i "Koliko vam treba da napravite skladište?" momente koje je vaš autor doživio.

Prvo, vaš najbolji prijatelj je Priority Tool, dugme sa strelicom okrenutom prema gore u traci s alatima u donjem desnom uglu Banishedovog interfejsa. Njime selektujete područje na kojem želite da radnici brže rade, kako ne bi gubili vrijeme na poravnavanje puta ispred Sakibove kuće dok ljudi po selu umiru od gladi u nedostatku kupusa. Drugo, suzdržite se od pravljenja prevelikog broja kuća odjednom: brz rast populacije znači i brz rast broja djece, što na kraju može djelovati katastrofalnije na zalihe hrane od invazije skakavaca-ljubitelja bureka. Populacija od 500 ljudi za koju ste napravili mjesto vrlo lako može da se pretvori u 600 i izazove glad i raspad zajednice.

Dakako, iako je Hodorowicz očigledno vrlo sposoban dizajner i programer, igra pati od par bugova (mogućnost blokiranja snimljene pozicije kao i nekih kozmetičkih koji se tiču načina na koji se životinje kreću terenom) i jedne čudne greške: gladni lovci, ribari i poljoprivrednici mogu pomrijeti od gladi čak i ako su okruženi hranom, ukoliko nema nikoga da je raznosi. Trebaju im konobari, šta li? Nije baš logično, ali eto, imajte to u vidu u slučaju da vam populacija drastično opadne.

Tu i tamo biste mogli naići na ljude koji se žale kako ova igra ne sadrži neke moderne kerefeke u vidu bonusa koje valja otključati i nekakvih posebnih misija, te je zbog toga ona, kao, isprazna. Ignorišite ih. Svaki pravi ljubitelj mikromenadžmentskih simulacija izgradnje zna da je pogled na uspješan i živahan gradić sam po sebi nagrada za noći provedene na njegovom razvoju. Pri pokretanju nove igre, na raspolaganju imate ideal sandboxa: nivoe težine, klimatske uslove, veličinu mape i tip terena. Na vama je naprosto da preživite što je duže moguće.

Banished je jedna od najboljih igara svog žanra i instant klasik. Za pet godina, imat će isti status kao i ćevapi – legendaran i obavezan za konzumirati s lukom.

http://www.shiningrocksoftware.com/game/

1/1

 

Ocjena: 5

Cijena: 19 eura

PLUS
Igrivost, isprepletenost različitih aspekata razvoja, grafika

MINUS
Način raspodjele hrane, bugovi

SPECIFIKACIJE:
Žanr: Mikromenadžmentska strategija; Razvojni tim/izdavač: Shining Rock Software/Shining Rock Software; Minimalno: 2GHz, 512MB RAM, 512MB video, Windows XP SP3; Preporučeno: Core i5, 512MB RAM, DX10 grafička; Igrano na: Athlon64 X2 5600+, 4GB RAM, AMD Radeon HD 7790