Lijepo je znati da se neke stvari vremenom baš nikako ne mijenjaju. Naprimjer, jedna od njih je ta da dizajneri zaposleni u Creative Assemblyju baš nikako nisu normalni. Kao ni njihovi šefovi u Segi. Attila je najnoviji u dugom nizu Total War naslova, koji se proteže još od Empirea, za koje je više nego očigledno da su objavljeni u beta verziji lukavo zamaskiranoj kao "the real deal".

Tek jučer, dvije sedmice nakon izlaska ove igre koja košta 40 crnih eura, autori su se udostojili objaviti patch koji je popravio sljedeći problem – ja i masa drugih ljudi nismo mogli propisno igrati igru zato što su cutscene iz nekog razloga zaglavljivale, trzale i rezultirale zamrzavanjem igre, kako u meniju, tako i usred gameplaya. Zamislite to? Thread od 12 stranica na zvaničnim forumima iznjedrio je tek jednostavno "radimo na tome" od Creative Assemblyja, dok su DLC-ovi sa dodatnim frakcijama u međuvremenu uredno bili u prodaji na Steamu.

Jedino djelotvorno zaobilazno rješenje za ovaj iritantan bug je bilo uklanjanje Movies.pack fajla iz "Data" foldera igre, tako da ona uopšte nema nikakve cutscene. Jah, dobrodošli u 21. stoljeće. Budući da ni sada situacija nije idealna – neke animacije i dalje neizdrživo trzaju – ako u svom primjerku igre primjetite sličan problem, znate šta vam je činiti.

Srećom, Total War: Attila je ogroman korak naprijed u odnosu na Rome 2, tako da su ovakvi kozmetički bugovi itekako zanemarljivi. Štaviše, ovoliko se nisam zabavio uz neki Total War naslov još od Medievala 2! Attila vas stavlja u haotični evropski period (kao da ima neki koji nije haotičan, ali dobro) kada se Rimsko carstvo počelo osipati, takozvani barbari se počeli širiti, a Huni počeli žariti i paliti sve pred sobom. Pored monumentalnog Zapadnog i Istočnog Rimskog carstva, na raspolaganju među početnim frakcijama imate Hune, kojima je igra i posvećena, Sase, France, Sasanide, Vandale, Vizigote, Ostrogote i Alane. 

S prokletim Francima sam imao više problema nego s Hunima.

Da ne dužim, glavna i najbitnija promjena u odnosu na ukomirani Rome 2, koja me najviše i raduje, jeste agresivnost vještačke inteligencije. Vaši cijenjeni susjedi će na strateškoj mapi vrlo aktivno kružiti oko vaše enklave kao hijene oko Hukićevih kifli, a AI se često ponaša divlje agresivno i lukavo. Zamislite moje iznenađenje kada su mi nakon preuzimanja Sasa na Hard težini već nakon drugog poteza Franci ničim izazvani objavili rat, a prije nego što se godina završila, morao sam očajnički braniti svoju jadnu mahalu u masovnim bitkama sa po pet-šest hiljada jedinica. Iznad toga postoje još Very Hard, kao i Legendary težina na kojoj nije moguće izdavati zapovijedi jedinicama dok je igra pauzirana. Pa vi vidite. 

1/1

Najinteresantnije je gledati kako se vještačka inteligencija protivnika prilagođava vašim akcijama – imate li preslabu armiju, protivnik će napasti bez oklijevanja i tokom same bitke iskoristiti najbitnije karakteristike terena, poput šuma, kako bi vašoj vojsci pokušao prići s leđa. Ukoliko uspijete nekako skupiti dovoljno jedinica da se odbranite (i uvalite u dugove), primijetit ćete povlačenje AI-a i utvrđivanje duboko u svojoj teritoriji.

U mnogim prethodnim Total Warovima, agresivni i odlučni napad s nekoliko hiljada jedinica, čak i na kakvu čaršiju, u 90 posto slučajeva bi rezultirao vašom pobjedom. Sada su, međutim, takve situacije u najmanju ruku mutne, a ishod nepredvidljiv. Moral protivničkih jedinica nije osakaćen, kao u, recimo, prvom i drugom Romeu (još uvijek pamtim kako sam sa nekoliko desetkovanih rimskih jedinica priklanog generala pobijedio egipatsku armiju samo zahvaljujući disciplini – good times). To protivnik koristi tako što vas stalno pokušava namamiti u zamku, omotavanjem svoje vojske oko vaše kao da je u pitanju palačinka. Pri tome najčvršće jedinice koristi da bi vas držao zauzetim, a to šta AI u ovom dijelu radi sa strijelcima već zalazi u domen perverzije. Recimo samo da trebate biti oprezni kao guja na magistralnom putu kada vidite da je neprijateljska vojna sila napola sastavljena od strijelaca. S prokletim Francima sam imao više problema nego sa Hunima.

U slučaju da ništa drugo ne funkcioniše, Attilina gameplay mehanika vam sada omogućuje da spakujete prnje kompletne frakcije i pobjegnete na neke zelenije travnjake u obliku horde. Zabavno i raznoliko – to najbolje opisuje nadmudrivanje sa protivnicima u kampanji.

Osim što vam aktivno pokušavaju oduzeti parče teritorije, frakcije su na strateškoj mapi vrlo angažovane i po pitanju diplomacije; definitivno više nego u dosadašnjim dijelovima serijala. Susjedi, naročito oni prikliješteni na kakvom mizernom i taktički nepogodnom komadu teritorije će često komunicirati s vama, plaćati vam za savezništvo (ako ocijene da ste dovoljno jaki) ili potraživati nešto od vas.

Creative Assembly se generalno potrudio da zabavi igrače i tokom mikromenadžmentskog dijela kampanje, koji ne uključuje sveopšti pokolj, pa tako Attila, uprkos naglasku na plemenima, barbarima i hordama, donosi obilje politike. Cijenjena vladajuća familija vaše frakcije je puna prevrtljivih ambicioznih državnika i generala, a na vama je da adekvatno balansirate njihove karijere kako ne bi napuhali noseve. Pri tome vam valja paziti i na populaciju, koja je, čini mi se, nezadovoljnija nego ikada. Pogače i po jedan bunar na svakih 400 kuća dotičnoj definitivno neće biti dovoljni za umirivanje, pa očekujte česte i masovne pobune ukoliko niste u stanju (ili voljni) poboljšavati kulturno-religijsku situaciju u svojim gradovima.

U skladu sa atmosferom sveopšteg nasilja ovog dijela serijala, tu je i nova mogućnost masakriranja dijela nelojalnih jedinica kao upozorenje ostalima koji bi da vam malo "šušu-mušu", ispod tezge i sa strane, je li, kradu, zabijaju nož u leđa i slično. Usudio bih se reći da je Attila povratak slavnoj formi Total Wara kakvu nismo vidjeli još od Medievala 2 i njegovih živopisnih ekspanzija sa hordama Asteka koji jurišaju na šačicu tvrdoglavih Španaca.

Dakako, nije sve tako zlatno, sjajno i bajno – ipak je ovo Total War. Naime, jedno od najneugodnijih iznenađenja doživio sam kada sam pokušao razdvojiti armiju na dva dijela, kako bih jedan dio ostavio u gradu, a drugim marširao prema granici. E, pa, jok, ne može! Sada za svaku armiju morate imati generala. Uvijek. Čak i ako želite par stotina naoružanih seljaka ostaviti u čaršiji za slučaj da neki od protivnika odluči navratiti na burek. Ono, možete li preći njivu i čuvati zidine grada, vas tri-četiri grupice ratnika? Pliz? Vojnici su, dakle, svedeni na Lemmingse, koji ne mogu ni svoje noge oprati bez generala.

A, broj generala i samim time armija uslovljen je vašom vojnom i diplomatskom silom. Zahvaljujući ovome, mnogi gradovi u vašem carstvu će biti nebranjeni. Glupo. Razlog za ovo je ubacivanje roleplaying karakteristika u Total War; odnosno, sada će armije imati svoje nadimke te sticati iskustvo i sposobnosti zajedno sa generalima. Ne vidim zašto se to nije moglo elegantnije izvesti, recimo na sljedeći način: kada rasturite neku armiju, onda uništavate i njene bonuse. Simple. Nadajmo se da će se Creative Assembly opametiti u budućim dijelovima.

U svakom slučaju, sve ovo rezultira time da je Total War: Attila jedna od najzaraznijih strateških igara koje sam ikada probao. Kada vidite da napolju sviće dok vi odrađujete "još samo jedan potez", onda znate da imate posla s klasikom u rangu Diabla 2. Iznad svega, Attila uspješno dočarava brutalnu prošlost u kojoj su hrpe ljudi s entuzijazmom žurile preko livada da zabadaju različite metalne predmete jedni u druge. Jezivo i veselo u isto vrijeme, kao Slayer.

http://www.totalwar.com/games/total-wartm-attila

Ocjena: 5

Cijena: 40 eura

PLUS
AI, težina, grafika, optimizacija, politika

MINUS
Još uvijek treba poraditi na optimizaciji, upravljanje generalima

SPECIFIKACIJE:
Žanr: Strategija
Razvojni tim/izdavač: Creative Assembly/Sega
Minimalno: Dvojezgreni procesor na 3GHz, 3GB RAM-a, GeForce 8800 GT, Radeon HD 2900 XT ili Intel HD 4000 sa 512MB VRAM-a, Windows Vista, 35GB prostora
Preporučeno: Core i5, 4GB RAM-a, GeForce GTX 560 Ti ili Radeon HD 5870 sa 2GB VRAM-a, Windows 7
Igrano na: Athlon64 X2 5600+, 4GB RAM, Radeon HD 7790