Kako ono kažu - “ko čeka, taj i dočeka, ali se i načeka”? E pa svi koji su čekali da Grim Fandango stigne na Steam, GOG i druge legalne kanale digitalne distribucije konačno mogu odahnuti jer se Manny vratio na PC. I to u osvježenom izdanju, a usput je svratio i na konzole - prvi put u svojoj karijeri.

Naime, nakon što su nas Sony i Tim Schafer na prošlogodišnjem E3-u iznenadili najavom kako Double Fine radi na remasterizovanoj verziji legendarne LucasArtsove avanture, uslijedilo je nekoliko mjeseci iščekivanja, tokom kojih smo saznali kako će ovdje biti riječ o minimalno prerađenoj verziji originala. Šta konkretno podrazumijevam pod tim “minimalno”, pitate se? Pa, nekoliko stvari.

Grim Fandango Remastered donosi originalne pozadine kombinovane “tek” sa novim sistemom osvjetljenja, osvježenim teksturama na svim likovima i predmetima koje ćete koristiti za rješavanje zagonetki, kao i sa ponovo snimljenom muzikom, koju je ovaj put odsvirao Melbourne Symphony Orchestra.

Kada su konzole u pitanju, Grim Fandango Remastered je, barem za sada, dostupan isključivo na PlayStationu 4 i PlayStation Viti. Što je i razumljivo, obzirom da je Sony pomogao Double Fineu prilikom kupovine prava na igru od Disneya.

Pored toga, Remastered donosi i in-game concept art browser, audio sa behind the scenes komentarima 14 članova originalnog razvojnog tima, te nove tipove kontrola, o kojima će više riječi biti u nastavku. Što se pak tiče spomenutih komentara razvojnog tima, iste morate uključiti u opcijama, nakon čega ćete ih u igri moći aktivirati na posebnim mjestima jednostavnim pritiskom tipke.

A kao i u nekim drugim remasterizovanim verzijama starih igara, u novom Grim Fandangu ćete pronaći i opciju za on-the-fly izmjenu grafičkog prikaza kako bi mogli uporediti izgled originala sa Remastered verzijom, što će vam samo dokazati kako su jedine izmjene vidljive na likovima i njihovim sjenama.

Originalna verzija igre će npr. izgledati ovako:

...dok će Remastered to malo ušminkati i likove vam prikazati u nešto ljepšem svjetlu (povremeno i uz dodatne izvore svjetla poput Mannyjeve cigare ili kompjuterskog ekrana koji osvjetljava Evino lice na početku igre):

Ovdje moram istaći i to kako Remastered pored originalnog 4:3 prikaza slike nudi i 16:9 opciju, koju vam ipak ne mogu preporučiti, jer je riječ tek o horizontalno raširenoj verziji originalnih 4:3 pozadina. Sa druge strane, najbolje rješenje za widescreen monitore je opcija 4:3 with Borders, koja će rubove ekrana uljepšati posebnim okvirom koji ste mogli vidjeti i na gornjim screenshotovima i koji će se mijenjati od poglavlja do poglavlja, što je svakako simpatičan detalj.

***

Kao i kod većine klasičnih avantura, srž Grim Fandanga čine priča i zagonetke, a priča ove igre je nešto zaista nesvakidašnje. Inspirisan asteškim vjerovanjima o zagrobnom životu i noir filmovima(!), Grim Fandango prati Manuela “Mannyja” Calaveru, turističkog agenta u zemlji mrtvih kojem je posao da nedavno preminulim dušama proda što skuplji i što bolji paket aranžman za prevoz do njihove finalne destinacije - Ninth Underworlda. Potpuno neočekivano, Manny će ubrzo otkriti kako se njegova firma ne bavi baš legalnim poslovima, nakon čega će upoznati i neobični pokret otpora, te se otisnuti na putovanje oko svijeta u pokušaju da pronađe svog posljednjeg dobrog klijenta koji mu je pobjegao iz ko zna kojeg razloga.

Veteranima će Remastered poslužiti kao odličan podsjetnik na zabavnu i interesantnu priču o Mannyjevim avanturama i svakojakim likovima koje će na njima sresti, dok će novajlije imati priliku uživati u otkrivanju neobičnih običaja, likova i lokacija u ovoj nesvakidašnjoj i jako atmosferičnoj viziji zagrobnog života, ispunjenoj naprosto fantastičnom muzikom.

1/1

Ako zanemarimo kontrole, igra je sa aspekta gameplaya ostala identična originalu iz 1998. godine, što je u jednu ruku dobro, ali u drugu… pa i ne baš. Naime, koliko god original bio dobar (a dobar je) i cijenjen među starijim igračima i ljubiteljima avantura (bogme je i cijenjen) - i koliko god se možda upravo ti igrači nemaju razloga žaliti na manjak noviteta i promjena u Remasteredu - od ‘98. je ipak prošlo skoro 17. godina. Drugim riječima, igre su se promijenile i postale… ne nužno lakše, ali svakako pristupačnije. Tako, kao potpuni novajlija u svijetu Grim Fandanga, moram priznati da su mi zagonetke u igri nerijetko bile preteške, zbog čega sam tu i tamo morao zaviriti u neki od bezbrojnih walkthrough vodiča… a nekada čak i na YouTube kako bih vidio šta tačno trebam uraditi (jer da nisam, samo bih razbijao glavu pokušavajući iskoristiti svaki predmet iz inventara na svakom liku i na svakoj trenutno dostupnoj lokaciji u igri - što i nije baš zabavno).

No, isto tako moram priznati i kako su mi skoro sve zagonetke (veliki naglasak je na onom skoro) nakon rješavanja djelovale logično, a nekad čak i skoro-pa-potpuno logično (a ovdje je naglasak na onom skoro-pa-potpuno) - od punjenja praznih balona posebnom pjenom za “pakovanje” mrtvih, pa do onog prokletog drveta u šumi kojeg je trebalo oboriti usklađivanjem pokreta one grozne mašine.

Naravno, kod nekih zagonetki sam i sam bio kriv zbog svoje smotanosti i smetanja sa uma činjenice da uvijek treba dobro pregledati sve predmete u inventaru prije nego neku zagonetku proglasim nemogućom (naravno da mi nije ni palo na pamet da popijem ono “zlatno” piće u drugom poglavlju kako bi me zaustavili na detektoru metala).

Osvježeni Grim Fandango donosi i jedan od smješnijih achievementa/trofeja u zadnje vrijeme - “The Right Way” će od vas tražiti da cijelu igru odigrate sa tzv. tenkovskim kontrolama sa kojima su se mučili i igrači originalne verzije igre, jer je “Tim [Schafer] zahtijevao ovaj trofej”.

Međutim, tokom igranja se nikako nisam mogao oteti dojmu da bi novom Grim Fandangu zaista koristio hint sistem poput onog koji smo recimo dobili u Special Editionu Monkey Islanda. Ili ako ne hint sistem, onda barem opcija za jasnije isticanje interaktivnih objekata, likova i lokacija na sceni. Grim Fandango veterani će na to možda odgovoriti dizanjem svog elitističkog nosa uz komentar kako sam razmažen, dok ću ja reći da omraženi pixel hunting ne nosi epitet “omraženi” tek tako.

“Aha, tu smo te čekali!” uzviknuše Grim Fandango veterani, ubijeđeni kako sam se upravo raskrinkao kao neko ko nema pojma o njihovoj najdražoj avanturi, jer u njoj nije bilo pixel huntinga, već nečega što bih prije mogao nazvati… pa, head hunting. Naime, za razliku od nekih drugih LucasArtsovih avantura, koje su bile kreirane u 2D-u i koje zapravo možemo nazvati point’n’click avanturama jer ih kontrolišemo mišem, Grim Fandango je bio 3D avantura u kojoj su igrači glavnim likom upravljali džojstikom ili tastaturom. Pri tome je glavni lik okretao glavu prema interaktivnim objektima kako bi igračima dao do znanja gdje trebaju ići i sa kim trebaju pričati.

No, kao što sam već rekao u nekom od prethodnih pasusa, mislim da bi igri koristio neki jasniji vid isticanja interaktivnih dijelova scene, jer nekada jednostavno nisam primjetio gdje se i da li se Manny uopšte okreće. I upravo tu na scenu stupaju novi vidovi kontrole - pored onih na gamepadu i tastaturi (zahvaljujući kojima ćete likom upravljati ovisno od položaja kamere - ako pritisnete tipku da ga pomjerite lijevo, on će se pomjeriti lijevo, a ne samo okrenuti lijevo kao ranije), tu je sada i klasični point’n’click sistem. Drugim riječima, kada kursorom miša pređete preko interaktivnog objekta/lika, kursor će promijeniti izgled, a nakon što kliknete na odabrani objekat/lika, dobićete i opciju da čujete Mannyjev komentar o tome, da ga pokupite ili aktivirate, odnosno da sa njim razgovarate, ukoliko je riječ o nekom od NPC-ova.

***

I prije nego tekst privedem kraju, red bi bio objasniti zašto ga nisam kategorizovao kao recenziju - iako relativno stabilan i bez puno bugova (igra se jednom zaledila i par puta srušila, a na par lokacija je bilo i manjih problema sa kontrolama, koje sam uspio riješiti prebacivanjem sa miša na tastaturu), review kod me je iz nekog razloga u zadnjem poglavlju igre počastio sa bugom zbog kojeg nisam mogao napredovati dalje, niti uopšte otvoriti glavni meni.

Igra je u međuvremenu dobila novi patch, ali je nakon istog tog patcha prestala biti kompatibilna sa save fajlovima iz review verzije. Stoga, kako ne bih pisao recenziju bez da sam završio cijelu igru, a kako bih vam ponudio tekst sa impresijama na vrijeme izlaska same igre, pred vama je upravo to - tekst sa impresijama nakon odigrane tri četvrtine Grim Fandango Remastereda.

Gore spomenuti bug bi, vjerujem, već trebao biti ispravljen, ali svakako bacite pogled i na druge recenzije ukoliko strahujete od potencijalnih game-breaking bugova koji bi vas mogli ometati u igranju.

***

I šta reći na kraju? Grim Fandango veterani vjerovatno već sa nestrpljenjem čekaju da još jednom uskoče u Mannyjeve čizme i proputuju svijetom mrtvih, prisjećajući se rješenja svih onih (pre)teških zagonetki i opuštajući se uz nove kontrole i odličnu muziku. Sa druge strane, svima koji Grim Fandango nikada ranije nisu zaigrali - a koji su željni dobre avanture, neobične priče i povremeno ubitačnih, ali obično i logičnih old-school zagonetki (za čije rješavanje će im tu i tamo trebati dobri stari walkthrough) - mogu reći da bi bilo krajnje vrijeme da se upoznaju sa neizostavnim dijelom gaming historije.

Ja znam da ja jesam i da mi je izuzetno drago zbog toga. A tek trebam otkriti kraj Mannyjeve priče...

http://www.grimremastered.com/

PLUS
priča i likovi, atmosfera, muzika, lokacije, nove kontrole, zanimljive zagonetke;

MINUS
zagonetke su nekada preteške na onaj old-school način, izostanak hint sistema i opcije za jasniji prikaz interaktivnih dijelova scene, poneki bug tu i tamo, nekima će zasmetati i izostanak standardne widescreen podrške;

SPECIFIKACIJE:
Žanr: avantura
Razvojni tim/izdavač: Double Fine
Platforme: PC (testirano), PlayStation 4, PlayStation Vita