Prvim pokretanjem Risena 3, blago rečeno, nisam bio oduševljen. Polupijani pirati, sunce, magije – uglavnom, setting kojeg je rastegnuti serijal Pirati s Kariba zauvijek učinio ispranim. Nisam nikada mislio da ću se žaliti na šarenilo u igrama, ali eto, žalim se. Boje i nivo kontrasta na početku idu do te mjere da su mi se oči počele sušiti kao da čitam sitno štampani godišnji izvještaj za ekonomiste od 500 stranica, pri pokušajima da skontam je li ono na zidiću usred grmlja ispred mene stoji flaša ili papagaj ili je, pak, u pitanju neka mrlja na mom umornom oku.

Srećom, nakon što se odlijepite od veselog trening-ostrva, piratski setting u velikoj mjeri ustupa mjesto klasičnoj misteriji, mizeriji, fantaziji i magijama. Priča vas stavlja u ulogu osvježavajuće nevaspitanog glavnog lika kakvog bi svaki diktator poželio na svojoj strani, koji pri istraživanju spomenutog početnog ostrva ostane bez duše, odnosno ubiju ga i sahrane. Prije nego što kažete "ucrv'o se ko Adilove jabuke", kao kukuruz iz đubriva odnekle će izniknuti nekakav čudni vrač koji će vas oživjeti i objasniti vam da morate tragati za svojom dušom kako biste se mogli boriti protiv invazije demona u cilju spašavanja svijeta nakrcanog prevarantima, pljačkašima i iskompleksiranim individuama. Dužnost vam je čuvati svoju ljudskost činjenjem dobrih dijela koje ćete kao pšenicu posijati po svijetu i gledati kako sve to prerasta u konkretan otpor zlu i čudovištima iz pakla. Ili ne. Naime, kao glavni lik, imate pravo otfrknuti na sve to i krasti, ubijati, varati i vrijeđati kao i drugi cijenjeni stanovnici regija koje ćete posjetiti u potrazi za saveznicima.

Upravo to je jedna od stvari koje mi se najviše dopadaju u Risenu 3 – naići ćete na prirodno zbunjene i maloumne likove, kao i na one za koje samo na osnovu njihovog stava možete naslutiti da su sposobniji od drugih. Nerijetko će vam se pružiti prilika da ih nagovorite na to da vam odaju neku korisnu informaciju o tome koga se isplati opelješiti ili da sarađujete sa njima u nekim drugim malverzacijama. Drugima je, pak, mrsko raditi. Treći se plaše svega i svačega. Četvrti su lokalni kafanski jalijaši. Generalno će vam biti jasno o čemu se radi čim naš nemrtvi protagonist, koji je prije toga legao da se odmori nakon poštenog nerada, umjesto sanjanja pudinga i ostalih finih stvari, osvane u svijetu mrtvih te tu prisutnom inkvizitoru Mendozi (!) postavi jedno sasvim iskreno pitanje, koje bi svako postavio u njegovoj situaciji: "What the f..k is going on?". Budući da je za igru odgovoran njemački razvojni tim, scenaristi i dizajneri se nisu libili ubaciti pozamašne doze 'sovanja, golotinje tamo gdje treba, kao i društveno osviještenih tema poput klasnog uređenja, diskriminacije i opsjednutosti bogaćenjem.

Tu je čak i lijeni korumpirani nadzornik u rudniku, Garelt. Yes.

Autori su se dobrano potrudili da u igru ubace pregršt ekscentričnih likova sa raznoraznim mušicama – od domaćice opsjednute čistoćom (izujte se!), preko nesposobne vlasnice kovačnice koju je muž napustio iz nepoznatog razloga, pa do gnoma Alija koji smatra da je odličan ratnik, ali samo ako se njegovi suparnici ne brane. Onako, kao Crna Guja. Tu je čak i lijeni korumpirani nadzornik u rudniku, Garelt. Yes.

Dakako, značajan dio Risena 3 ipak čini dobra stara zabava na kakvu smo navikli u old-school RPG-ovima, a to je pokolj divljih zvjeri i ostale nemani te potraga za novom opremom. Za početak, komanda za skok u stranu, tj. dodging je tu s razlogom. U slučaju da želite preživjeti duže od 10 minuta na najvišem nivou težine, što je usput rečeno jedini pravi način igranja ovakvog RPG-a, naviknite se na njeno korištenje prije svakog napada, kako biste izbjegli često neodbranjive protivničke udarce.

Prikupljenim iskustvenim poenima poboljšavate osam fizičkih i magičnih atributa, dok u tradiciji spiritualnog prethodnika Risena – Gothica – sposobnosti ne možete unaprijediti i naučiti bez trenera. Njihove usluge valja masno platiti, a s obzirom na brojnost skillova za dodatnu specijalizaciju (probijanje, sječenje, mrvljenje, pucanje iz puški, obijanje, brava, žderanje demonskog mesa, šunjanje, itd.), valja vam dobro razmisliti o tome šta tačno da kupite. Sirove sastojke i elemente možete smućkati u hranjive obroke za obavljanje zdravlja, magične potione za pomoć u borbi te od njih skovati oružje. U prevodu, sve ima svoju svrhu, tako da ne biste trebali doći u situaciju da ne znate šta ćete s parama. Barem ne u preranoj fazi igre.

Posebno zgodan detalj je za Piranhu Bytes uobičajena izmjena dana i noći, zajedno sa dnevnim ciklusima životinja i radnim navikama ljudi. Pijanice će navečer u birtiju, umorni ljudi u krevet, a određene vrste beštija će spavati. U svim tim slučajevima, noć vam otvara mogućnost šunjanja po lokacijama koje su vam tokom dana teško dostupne.

Uprkos djetinjastoj glavnoj radnji, Risen 3 uspijeva biti šarmantan RPG zahvaljujući gomili kvalitetnih sporednih questova koji podebljavaju ionako zabavno iskustvo istraživanja svijeta igre. Questovi su isprepleteni, pa će tako gnom kojem ćete u jednom questu očitati bukvicu jer ne radi koliko bi trebao, biti dio i drugog questa gdje se nalazi na spisku nestalih gnomova. A, svojim djelima s jednog, povremeno se možete hvalisati na drugom kraju svijeta.

1/1

Što se tiče bizarno niskih ocjena koje je moguće vidjeti na pojedinim mjestima internetskog bespuća, nemam pojma o čemu se tu radi. Mislim da sam negdje čak uočio da se neko žali na to kako su područja u Risenu 3 mala – ne znam šta je taj čovjek igrao i koliko dugo, ali to sigurno nije imalo mnogo veze sa ovom igrom. Lokacije u Risenu 3 su ogromne, sa bezbroj račvanja i sitnica koje je moguće otkriti u pećinama, šumi ili tuđim kućama. Uzmimo za primjer ostrvo Taranis, na kojem žive čarobnjaci – pored brodske luke i velikog šumovitog prostranstva sa livadama, jezercima, rijekama i kampovima, na raspolaganju za istraživanje imate i čarobnjačko naselje koje je priča za sebe. Samo sam u njemu proveo nekoliko sati, njuškajući ljudima po kućama dok me ne istjeraju iz njih sa isukanim mačem, razgovarajući sa svima i rješavajući brojne questove. Ukoliko ste nestrpljivi, u čarobnjačke prostorije se prečicom možete ušunjati bez dozvole, preko bunara usred naselja, po uzoru na The Elder Scrollsovu i Gothicovu tradiciju "slučajnog" upadanja na zabranjene lokacije.

Da ne otežem više, uz Risen 3 ćete se odlično zabaviti – stvar sadrži toliko živopisnih detalja da mogu nastaviti pisati o njima unedogled. Jedini problemi na koje sam naišao tiču se kojekakvih mušičavosti od kojih gotovo svaka igra pati, kao što je povremeno divlja kamera u borbi te pomalo repetitivne bitke u pojedinim područjima. Akcija, znate, ipak nije baš toliko duboka da opravda probijanje kroz slojeve pauka, ludih ptica, reptila i kostura u krugu jedne livade. Ako vam to mnogo smeta, otkinite pola jednog poena od konačne ocjene. Meni lično je to ovdje sasvim prihvatljivo, jer je apsolutno sve prošarano interesantnim questovima i tajnama – misteriozna knjiga ovdje, vrijedno oružje tamo i slično. Ukratko, vrijedi se zavući u svako ćoše. A, šta bolje od toga govori o kvaliteti roleplaying gameplaya u nekoj igri?

Cijena: 50 eura

Likovi, sporedni questovi, dizajn, grafika, muzika, zarazno

Repetitivna borba i divlja kamera, main quest je mogao biti kvalitetniji, pirati